Let op: je bekijkt onze website op een verouderde browser. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van de website niet goed getoond worden.

Vandaag besteld, maandag in huis
Gratis verzending vanaf €50
Verlengde retourtermijn t/m 31 januari 2025
Wij krijgen een 4,8/5 van onze klanten

Expert Interview: Jim MacNair van Kershaw en Zero Tolerance

Wie zich verdiept in zakmessen kent de merken Kershaw en Zero Tolerance. Twee topmerken van het moederbedrijf KAI USA. We spreken Jim MacNair over zijn rol binnen KAI USA en de nieuwste producten voor 2021.

Wat is je rol binnen KAI USA?

Ik ben Product Coördinator en Senior Designer en heb de leiding over het ontwerpteam van Kershaw en Zero Tolerance. Ik bedenk nieuwe designs, werk samen met Research and Development, Production, Marketing en veel andere afdelingen om de beste producten te ontwikkelen.

KAI focust zich steeds meer op eigen ontwerpen. Waarom is dat en hoe herkennen we die?

We werken veel samen met partners. Met in-house designs laten we onze kracht als merk zien en wat we intern kunnen. Ons doel is om Kershaw en Zero Tolerance bekend te maken met voornamelijk eigen en originele designs. Zonder onze kernwaardes uit het oog te verliezen.

In-house designs zijn te herkennen aan dit maanvormige logo.

Hoe komt een mes tot stand?

Het begint met een gesprek. We brengen het team bij elkaar en bespreken de laatste trends. Ook eigen ideeën en de laatste nieuwtjes van klanten en dealers uit de industrie nemen we mee. Daarna gaan we aan de slag met pen en papier. We schetsen concepten en bespreken ze met het team. Zodra we een ontwerp kiezen bouwen we het op in 3D-modelleringssoftware. Waarna we samenwerken met de fabriek om het te produceren.

Wat zijn voor jou als designer de verschillen tussen een mes wat je voor ZT ontwerpt, en een mes voor Kershaw?

Het verschil zit vooral in de materialen en de constructie. Het is als Toyota en Lexus. Lexus is luxueuzer en heeft verbeterde functies. Maar beide merken worden gezien als kwalitatief hoogstaand en betrouwbaar. We hebben een boel premium Kershaw-messen gemaakt. Het merk heeft zich echter van oudsher gericht op het bieden van hoge kwaliteit tegen een betaalbare prijs. 

Zero Tolerance is een stapje hoger dan Kershaw. Daarom wordt elke nieuwe ZT-zakmes uitgerust met CPM 20CV-staal. ZT's zijn gemaakt om de beste zakmessen uit de industrie te zijn. Dat kan verschillende dingen betekenen. De 0308 en de 0357 zijn ontworpen als robuuste werkmessen. De beste in hun prijsklasse. De 0762, 0235, en 0990 zijn gemaakt om licht en toch sterk te zijn. Mooi én functioneel. Net als een chic horloge. Uitstekende alledaagse gereedschappen die stijl en kwaliteit combineren zonder in te leveren op functionaliteit.

We zien een switch van tough-ass folders naar ook elegante slipjoints als de Zero Tolerance 0235 en de Kershaw 2090. Wat is de gedachte hierachter?

Ik noem dat geen switch, maar een uitbreiding van het assortiment. We maken niet zoveel zakmessen voor hard-use als vroeger. Dit komt mede door de verkopen. Er is veel vraag naar kleine en vriendelijk ogende zakmessen, dus maken wij messen die daarbij aansluiten. Desondanks is er nog steeds veel vraag naar robuuste zakmessen als de Zero Tolerance 0308. Daarom blijven we dit soort messen altijd maken.

KAI maakte in januari de line-up voor 2021 bekend. Welk model springt er voor jou uit? En waar ben je het meest trots op?

Moeilijke keuze! Als ik kijk naar de Kershaw line-up, ben ik vooral trots op de Platform 2090. Deze is voorzien van een geïntegreerde nagelknipper. Ik kan helaas niet met de eer strijken voor het ontwerp. Maar er is veel werk in gestoken om het een functioneel zakmes te maken.

Wat Zero Tolerance betreft: ik ben erg trots op de 0990. De originele 0999 was erg tof en ik wou dat we er meer hadden gemaakt. De 0990 is kleiner van formaat, betaalbaarder en makkelijker te verkrijgen. Ik kijk er erg naar uit om dat mes in de handen van onze klanten te zien.

ZT2090
ZT0990

Welke richting gaat KAI USA op qua producten? Zie je de markt een bepaalde kant op gaan en volgen jullie die?

2020 was voor velen een ingewikkeld jaar. De vraag naar onze producten blijft echter heel groot. We houden de trends in de gaten en welke producten populair zijn. Er is één punt waar ik me echt op wil focussen. Het is belangrijker dan ooit dat klanten veel waar voor hun geld krijgen. We werken hard aan nieuwe ideeën om dit te realiseren.