Let op: je bekijkt onze website op een verouderde browser. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van de website niet goed getoond worden.

Voor 18:00 uur besteld, morgen in huis
Gratis verzending vanaf €50
Verlengde retourtermijn t/m 31 januari 2025
Wij krijgen een 4,8/5 van onze klanten

Tips voor het eerste gebruik van een zaklamp of hoofdlamp

Je hebt een nieuwe zaklamp of hoofdlamp! Een fantastische aanwinst waarmee je nooit meer in het duister tast. Om meteen goed van start te gaan hebben we enkele tips voor je.

Meteen even uitproberen! Of toch niet?

Je hebt je zaklamp of hoofdlamp uitgepakt en wel. Gebruikshandleiding doorgelezen. Tijd om hem eens te testen! Maar oei, hij doet het niet? Terwijl er toch echt een batterij of accu in zit. Dit kan door meerdere factoren komen.

Sticker op de batterij

Het overkomt de beste. Het batterijkapje die het uiteinde van de bijgeleverde batterij beschermt zit er nog op. Even eraf halen. Opgelost! Bekijk hier hoe je deze kunt verwijderen.

De accu is niet opgeladen

Veel zaklampen zijn tegenwoordig voorzien van een accu. Deze accu’s worden echter niet altijd opgeladen of volledig opgeladen meegestuurd. Dit verschilt erg per merk en per zaklamp. Voordat je je zaklamp gaat uitproberen is het dus handig je accu even op te laden. Dan weet je zeker dat je het optimale uit je zaklamp haalt. Wel even checken hoe je de accu precies oplaadt en welk type snoer of lader je nodig hebt.

Draai alles goed aan

Om zeker te zijn dat de lamp goed werkt is het verstandig alle onderdelen even goed aan te draaien. Sommige lampen die met een accu geleverd worden zijn wat losgedraaid om onbedoeld inschakelen tijdens transport te voorkomen.

Wanneer je een lamp hebt met een tactische ring moet ook deze goed worden aangedraaid. Soms lijkt het of een lamp defect is omdat zowel kop als achterkant (tailcap) goed zijn aangedraaid, maar gooit eigenlijk de tactische ring roet in het eten. Deze kan soms iets loszitten waardoor je de tailcap wel vast tegen de ring draait, maar nog niet goed tegen de body. Altijd dus even checken of de ring goed aangedraaid zit voor je de tailcap aandraait.

Een hoofdlamp heeft meestal wat minder voeten in de aarde. Sommige hoofdlampen hebben een ingebouwde accu met een body die helemaal niet open kan. Maar bij andere hoofdlampen zie je wel een ruimte voor de batterij die opengedraaid kan worden. Bij zo’n lamp doe je hetzelfde als bij de zaklampen. Checken of er een batterijkapje in zit, zorgen dat er een batterij in zit, dat de accu is opgeladen en goed aandraaien.

De waterdichtheid van jouw zaklamp

Buiten de werking van de lamp heeft het goed aandraaien uiteraard ook effect op de waterdichtheid. Veel lampen zijn spatwaterdicht of kunnen zelfs even ondergedompeld worden. Maar dan moet hij wel goed aangedraaid zijn! Dit geldt uiteraard niet alleen voor cilindrische zaklampen of hoofdlampen, ook bij lampen die een andere vorm hebben is het altijd belangrijk goed te controleren of laadklepjes en batterijhuizen goed zijn afgesloten.

Verantwoordelijk gebruik

Oke, je hebt je zaklamp volledig opgeladen en hij functioneert. De ledlampen van tegenwoordig zijn enorm krachtig. Ze geven veel meer licht en schijnen veel verder dan de halogeen- en gloeilampjes die tot enkele jaren terug gebruikelijk waren. In veel gevallen komt een compacte zaklamp al in de buurt van de lichtopbrengst van een koplamp. Om over krachtige schijnwerpers met een bereik van meer dan een kilometer nog maar te zwijgen!

Daarom is het belangrijk verstandig om te gaan met je zaklamp of hoofdlamp. Schijn nooit iemand recht in de ogen en pas op in de buurt van autowegen. Je verblindt namelijk vrij eenvoudig automobilisten met zo'n sterke lamp. Dit wil je natuurlijk voorkomen.